بالا بودن سطوح کلسیم در سرخرگهای کرونر در میانسالی با افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده مرتبط است

16 ژوئن 2019- طبق تحقیقات جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، بالا بودن سطوح کلسیم در سرخرگهای کرونر در میانسالان با اختلالات ساختاری در قلب مرتبط است که خطر نارسایی قلبی را در آینده، به ویژه در میان افراد سیاه پوست افزایش می دهد.

کلسیم عروق کرونر(CAC[1])حاصل تجمع پلاکهای کلسیفاید در عروق کرونر است. این پلاکها از چربی، کلسیم و کلسترول ساخته شده اند. منشا کلسیم موجود در این نوع از پلاک ها از مواد غذایی نمی باشد. سطح کلسترول بالا در خون می تواند باعث تجمع پلاک شود، که به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود، و سبب باریک شدن کانال درون شریان و کاهش جریان خون می شود.

کلسیم عروق کرونر(CAC)، یک نشانگر خطر برای مشکلات قلبی است. غربالگری CAC به دستورالعمل های 2018 انجمن قلب آمریکا برای مدیریت کلسترول اضافه شده است تا به بهبود تشخیص زودهنگام نارسایی های قلبی، به ویژه در افرادی که ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند، کمک کند. نمره  CAC صفر، نشان می دهد که در صورت عدم وجود شرایط دیگر، خطر نارسایی قلبی پایین است، در حالی که نمرات بالاتر از صفر نشان دهنده افزایش خطر است.

در این مطالعه، محققان 2449 نفر (52٪ سفید پوست و 57٪ زن) را از جوانی تا میانسالی رصد کردند. از سی تی اسکن غیر تهاجمی، برای سنجش سلامت عروق شرکت کنندگان استفاده شد. بر اساس این تصاویر و نمراتCAC ، محققان وضعیت قلبی شرکت کنندگان را در 15 و 25 سال پس از شروع مطالعه بررسی و مقایسه نمودند.

در 25 سال پس از شروع مطالعه، زمانی که میانگین سن شرکت کنندگان 50 سال بود، هفتاد و دو درصد از گروه دارای نمره ی CACصفر بودند،در حالیکه یک دهه ی قبل(15 سال پس از شروع مطالعه) 77 درصد از این افراد دارای نمره ی CACصفر بودند.

محققان به بررسی نمره ی CAC و تصاویر سی تی از اوایل بزرگسالی تا میانسالی پرداختند، زیرا در این پنجره ی زمانی ناهنجاری هایی که ممکن است نشانه ای نداشته باشند، اما بعدا خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند، قابل شناسایی هستند. پیشگیری و کنترل این ناهنجاریها کلیدی است، بنابراین شناسایی زودهنگام خطرات میتواند بسیار مهم باشد.

پرفسور Moreira، یکی از نویسندگان این مقاله از بیمارستان دانشگاه سائوپائولو در برزیل و تیمش دریافتند که افزایش نمراتCAC به طور مستقل با افزایش سن، جنس مذکر، نژاد سیاه، فشار خون سیستولیک بالاتر، کلسترول تام بالاتر، دیابت و سیگار کشیدن فعلی، و همچنین استفاده از داروهای کاهنده ی فشار خون و کلسترول ارتباط دارد . علاوه بر این، آنها دریافتند:

·        در مقایسه با بیمارانی با نمرات CAC صفر، توده بطن چپ و حجم بطن چپ کسانی که در میانسالی نمراتCAC  بالاتری داشتند، به ترتیب 12 درصد و 9 درصد افزایش یافته است، که مستقل از سایر عوامل خطرآفرین شامل اطلاعات دموگرافیک و خطرات قلبی عروقی است. اختلالات در بطن چپ به این معنا است که قلب باید برای پمپ کردن موثر خون، سخت تر کار کند و در نتیجه، بطن بزرگ و ضخیم می شود که یک عامل خطر برای نارسایی قلبی است.

·        این یافته ها حتی در بین سیاهپوستان واضح تر بود. برای هر واحد تغییر در نمره ی  CAC، توده ی بطن چپ در سیاهپوستان در مقایسه با سفید پوستان چهار برابر بیشتر افزایش یافته بود.

·        در حالیکه پیشرفت نمره ی CAC در طول دوره یپیگیری به شدت با افزایش توده ی بطن چپ در سیاه پوستان مرتبط بود، این ارتباط در سفید پوستان قابل توجه نبود.

سیاه پوستان در حال حاضر با خطر بالاتر و بار بیشتر ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی مواجه هستند: 60٪ مردان سیاه پوست و 57٪ زنان سیاه پوست در مقایسه با 50٪ از مردان سفید پوست و 43٪ از زنان سفید پوست، به برخی از انواع بیماریهای قلبی عروقی مبتلا هستند.

پرفسور Moreira گفت: اختلافات نژادی در یافته های ما ممکن است به علت عوامل ژنتیکی و یا احتمالا قرار گرفتن بیشتر در معرض عوامل خطر قلبی عروقی باشد که معمولا در سیاه پوستان زودتر ظاهر می شود. برای بررسی ارتباط بین کلسیم عروق کرونر و سلامت قلبی، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

مطالعات پیشین نشان داده است که حضور CAC و نمرات CAC بالاتر با بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروتیک در بزرگسالان جوان تا میانسال مرتبط است. دکتر Salim Virani، عضو کمیته ی تدوین دستورالعمل کلسترول 2018 انجمن قلب آمریکا و مدیر برنامه ی آموزش دانشجویان قلب و عروق در دانشکده پزشکی Baylor در هوستون گفت: نتایج این مطالعه مهم هستند زیرا نشان می دهند که حضورCAC و نمراتCAC بالاتر همچنین ممکن است با مارکرهای اکوکاردیوگرافیک از اختلال ساب کلینیکال در عملکرد سیستولیک و دیاستولیک بطن چپ همراه باشد. با توجه به بار ناشی از بیماری های قلبی و مرگ و میر به دلیل نارسایی قلبی، این یافته ها مهم هستند. مطالعات پیشین بر روی همین گروه نشان داده است یک پروفایل بهتر از عوامل خطر، در بزرگسالان جوان با CAC بسیار پایین تر ارتباط دارد. این ارتباط، اهمیت پیشگیری اولیه و اصلاح عوامل خطر در اوایل بزرگسالی را بیشتر برجسته می کند.

منبع:

Circulation: Cardiovascular Imaging. doi.org/10.1161/CIRCIMAGING.119.009228.

https://www.news-medical.net/news/20190616/Higher-coronary-artery-calcium-levels-in-middle-age-linked-to-increased-risk-for-future-heart-problems.aspx

 



[1]Coronary artery calcium